Alternativa Forum

Alternativa Forum (http://www.alternativa-forum.com/)
-   Dječje bolesti (http://www.alternativa-forum.com/djecje-bolesti/)
-   -   Mucanje-poremećaj govora (http://www.alternativa-forum.com/djecje-bolesti/881-mucanje-poremecaj-govora.html)

Stella 18-08-09 15:48

Mucanje-poremećaj govora
 
Mucanje je poremećaj govora u kojem je govor prekinut čestim ponavljanjem ili produljivanjem govornih zvukova, slogova ili riječi, ili osoba ne može početi govoriti riječ.Prekide u govoru može pratiti učestalo treptanje očiju, drhtanje usana i/ili čeljusti ili drugi neobični oblici ponašanja koji se javljaju dok osoba koja muca pokušava govoriti. Mucanje također često prati ubrzan puls, crvenilo, znojenje, širenje zjenica, povećana napetost mišića usana, jezika ili lica.

Mucanje se može javiti u svim životnim dobima, ali se najčešće javlja između druge i pete godine, u doba razvoja govora. Javlja se kod oko 2,4 % djece. Triput je češće kod dječaka nego kod djevojčica, a učestalije je kod blizanaca i kod ljevorukih osoba. Većina djece (oko 70%) uz pomoć male ili čak nikakve terapije prevlada mucanje. Manje od 1% odraslih muca.

Puno djece prolazi razdoblje u razvoju kad govor nije tečan, no to je normalan dio sazrijevanja. Smatra se da je do oko 5% riječi koje se ne izgovaraju tečno uobičajena pojava u razdoblju razvoja govora. U govoru se u ovom razdoblju pojavljuju mnogi dodaci (am, ahm, eee i sl.), ponavljaju se riječi ili dijelovi rečenice.

Mucanje se javlja u mnogim različitim situacijama, može dugo trajati i postati navika. Okolina mucanje najčešće smatra nenormalnim oblikom ponašanja, a neke osobe iz okoline sklone su ruganju. Ruganje dovodi do negativne slike o samom sebi kod osobe koja muca.
Osoba koja muca osjeća strah jer misli da neće uspjeti. Strahovi uzrokuju tjelesnu napetost. Zbog strahova osoba pokušava izbjeći situacije koje ih uzrokuju. Tako mucanje sve više utječe na način života.



Logopedska pomoć može spriječiti da razvojno mucanje ne prijeđe u doživotno. Zbog toga je preporučljivo napraviti procjenu govora kod djece koja imaju teškoće duže od šest mjeseci, te kod djece čije je mucanje popraćeno tikovima ili različitim oblicima neobičnog ponašanja.
Nadalje, preporučuje se savjetovati se s logopedom ako se pojavljuje veći udio ponavljanja, ako se javlja ponavljanje pojedinih glasova ili slogova (mmmmmammmmma,mamamama), ako se pojedini glasovi jako produžuju (maaaaaaama) i ako se javlja veći broj ponavljanja (dododododobiti).
Logopeda treba svakako potražiti ako se poteškoće pojačavaju, ako je disanje očito nekontrolirano, ako dijete postane svjesno da ima probleme s govorom. Preporučuje se s tretmanom početi što ranije jer se kod mlađe djece mucanje brže prevladava.
Procjenjuje se da postoji oko 250 različitih metoda za tretmane kojima se liječi mucanje. Zbog mnogostrukosti uzroka mucanja i teškoća koje ga prate, često se u tim tretmanima primjenjuje više metoda paralelno – npr. vježba se ritmičnost govora, disanje, uvode se psihoterapijski postupci itd.


Preporuke za roditelje
Da biste pomogli svom djetetu koje muca, trebate mu, kao prvo, osigurati opuštenu kućnu atmosferu. Prihvatite djetetovo mucanje kao njegov način govora i ne dajte mu da pomisli kako vjerujete da je mucanje pogrešno ili da je loša navika.
Nemojte kritizirati djetetov govor.
Dobre govorne navike roditelja mogu pomoći djetetu koje muca. Govorite što polaganije, mirnije, jednostavnije i ritmičnije.
Odredite termin kad dijete može s vama neometano razgovarati. U razgovoru s djetetom postavljajte što jednostavnija i preciznija pitanja, ne pitajte odjednom više stvari. Ne tražite od djeteta da uloži veći trud kako bi izbjeglo mucanje ili da ponavlja riječ dok je tečno ne izgovori. Ne govorite mu da uspori s govorom ili da razmisli što će reći prije nego počne govoriti. Ne predlažite mu drugi način govora za koji mislite da će mu olakšati govorenje.

Gledajte dijete u oči dok govori, pokažite interes za sadržaj, a ne za način govora. Pozorno slušajte dok dijete govori i pričekajte da izgovori riječ do kraja.
Ne dopunjavajte djetetove riječi ili misli, ne govorite umjesto njega kad nastupi poteškoća u govoru. Ne nagrađujte dijete za tečan govor i ne kažnjavajte ga zbog mucanja. Prema djetetu njegujte strpljiv, prijateljski i obziran odnos. Započne li dijete tu temu, potrebno je otvoreno razgovarati s njim o mucanju.


Dijete može postići tečan govor vježbom:
Neka priča priče, recitira stihove i čita naglas u situacijama kad nema napetosti. Ne prekidajte ga i ne ispravljajte ga –
ohrabrite dijete da govori u obiteljskom okruženju, kad nema napetosti: za stolom, za vrijeme ručka ili tijekom razgovora o njegovim dnevnim aktivnostima. Polaganim i ritmičnim govorom mu pričajte ili čitajte priče, dodajući im malo dramatičnosti. Onih dana kada nema puno govornih blokada, dijete treba stimulirati da govori što je više moguće. Onih dana kad dijete ima velikih teškoća u govoru, ne zahtijevajte od njega da puno govori.
Ako dijete zadirkuju zbog mucanja, poučite ga da to primi mirno govoreći: “Dobro, i ja ponekad imam problema s izgovorom neke riječi. Svatko to ima. Ali ja se neću brinuti oko toga.” Većina zadirkivanja prestaje kad se suoče s takvim stavom.

Tretman mucanja
• POLIKLINIKE SUVAG
• SAVJETOVALIŠTE REHABILITACIJSKOG CENTRA EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKOG FAKULTETA, Kušlanova 59a, Zagreb
• UDRUGA HINKO FREUND, Klaićeva 16, Zagreb
• FONIJATRIJSKI CENTAR KLINIKE ZA BOLESTI UHA, NOSA I GRLA, Referentni centar za fonijatriju Ministarstva zdravstva RH, Zagreb
• OPĆA BOLNICA VARAŽDIN

Stella 18-08-09 15:51

Liječenje poremećaja govora
 
Terapijski postupci u radu s malom djecom koja mucaju

U radu s djecom od druge do šeste godine koriste se dva terapijska pristupa u okviru integrativne terapije mucanja:izravni i neizravni.

Neizravni pristup je usredotočen na roditelje i na promjenu načina komunikacije u obitelji. Roditeljima se daju savjeti kako organizirati dan svoje djece, na koji način postupati u pojedinim situacijama, kako se ponašati kada djeca imaju "loše dane" u kojima je govor izrazito netečen.
Također, roditelji vode dnevnik o nekim situacijama koje pospješuju netečan govor, nastojeći uočiti neke osobitosti u okolini, njenom načinu govora ili vrsti obiteljskih događanja koja utječu na pojačanje govorne netečnosti. Daju se i pomna objašnjenja nastanka i razvoja teškoća iz kojih roditelj može dobiti jasan uvid u samu prirodu poremećaja, odnos nasljedne dispozicije, razvojnog stupnja u kojem se dijete nalazi i utjecaja okoline.
Takvo razmišljanje u vezi odnosa nasljeđa, razvoja i učenja pomaže roditelju da odustane od brzopletih ispravljanja djetetova govora, da mirno prosuđuje to što se djetetu događa i da ga pokuša pratiti u cjelini njegova razvoja. Također mu omogućuje da se usredotoči na ono što mu dijete govori, a da na način djetetova govora( brzoplet, neorganiziran, netečan govor uz mnogo ponavljanja početnih dijelova riječi ili cijeli riječi) pokuša utjecati drugačijim načinom svojega govora. Roditelja se podučava relaksiranom izgovoru kratkih rečenica jednostavnijeg rječnika .

Izravni pristup temelji se na pretpostavci da djeca koja imaju početni stupanj mucanja bez obzira pokazuju li to ili ne imaju svijest o svojoj govornoj poteškoći i da stoga terapeut vrlo nježno treba u odmaku koji omogućuje igra, razviti i učvrstiti neki drugačiji govorni model. Tu se koriste i načini lakšeg govora, kao mucanje bez napetosti ili prekida disanja.
Može se reći da se dijete prvo uči tzv. nenapetom, tečnom mucanju, a kada to svlada onda i posve tečnom govoru. Uz to terapeut nastoji pomoći da se dijete oslobodi nekih negativnih osjećaja koji su možda pratili njegov govor. O njima se priča. Oni se crtaju, priča se i o "teškom govoru".
Nastoji se prenijeti poruka kako se "težak" govor može dogoditi svakome, na razne se maštovite načine personificira mucanje pretvarajući ga u neki lik koji se crta, tjera, ostavlja pred vratima ili u košu za smeće. Tim simboličkim postupcima djetetova se slika o sebi odvaja od mucanja. Ono zadobiva "moć" nad čarobnjakom koje ga tjera mucati i samim time zadobiva i dio kontrole nad svojim govorom.
U izravnoj se terapiji dijete podučava i modeliranju tečnog govora. Opet kroz igru osmišljavaju se načini kako govoriti mekim počecima govora ili produljivanjima prve riječi u rečenici. Tim se načinom spriječava pojava jače napetosti u govoru.
U tehniku oblikovanja tečnosti ide i relaksirano tzv. govorno disanje kao i učenje kako dobiti blage artikulacijske prijelaze između slogova u riječima. U toku rada koriste se različite priče a često se započinje s pričom o zecu i kornjači koja ima vrlo originalni zapis i na interaktivnom CD-u, u kojoj je pobjedu na kraju iznijela spora kornjača. Ova je priča metafora za mnogo toga što će dijete svladavati učeći spori i glatki govor. Tijekom izravne terapije proširuje se jezična složenost . Započinje se jednom riječju, prelazi se na jednostavne tzv. formula rečenice a onda ide prema proširenim i složenim rečenicama.
Knjiga "Što učiniti s mucanjem" daje i neke odgovore na najčešća pitanja roditelja.

Tree 17-09-10 11:15

odlican post Stella!:AF2Flowerstulips002

ja bih naglasila iz svog iskustva, ono sto si ti vec navela, da je pozorno slusanje djeteta jako vazno. roditelji i ostali staratelji moraju biti svjesni da je do mucanja vjerovatno doslo i zato sto okolina djetetovo misljenje ili ono sto im ima za reci ne uzima dovoljno ozbiljno, djete se ne pita za stav i sl. paznja je usmjerena na tv, kuhanje, razgovor sa partnerom, rjesenje svakodnevnih problema itd., a djetetov osjecaj vaznosti i samopostovanje se smanjuje.

naravno, svi mi imamo probleme i nekada zapostavimo djete. mislim da osvjastavanje roditelja i prihvatanje svog udjela u bilo kojem porodicnom problemu i verbalno priznavanje djetetu samo moze pomoci i poduprijeti njegov zdrav razvoj na svim nivoima.

mucanje trogodisnjaka, s kojim sam zivjela prije 10tak godina, je prestalo za nekoliko sedmica, cim su svi ukucani poceli da primjenjuju uputstva data u Stellinom postu.:smile_heart:

alison 17-09-10 18:36

Kolega mog muža je blizu 50 i radi svog sina koji je predškolac je otišao u privatnu kliniku u oklici Varaždina i oboje su uspješno rješili mucanje u dva tjedna...:f030::f030:

alison 26-09-10 13:37

Mucanje - VAZHNO


50% poboljšanje - U Varaždinu liječe mucanje


Budući da osoba koja muca stalno razmišlja o mucanju, problem svakim danom hrani i on s vremenom postaje sve veći. U Varaždinu 70% polaznika terapije znatno popravlja govor.
U sklopu opće bolnice u Varaždinu dr. Darko Novosel i suradnici već godinama uspješno liječe osobe s poremećajem govora po ValMod metodi koja se sastoji od nekoliko programa: autosugestija, respiracijski trening i EMG biofeedback.

Autosugestija

Budući da osoba koja muca stalno razmišlja o mucanju, problem svakim danom sve više "umjetno hrani" i on tako postaje sve veći. Pravilnim izborom predmeta autosugestije, može su u misaonom procesu stvoriti pogodna "klima" i pozitivan odnos, odnosno pozitivno usmjeravanje gnostičkih funkcija prema svim osjetilima i pojedinim sustavima.

Aerodinamika-respiracijski trening

Aerodinamika se odnosi na regulaciju disanja u funkciji fonacije. Odstupanja od normalnog ili prirodnog mogu biti različita. Najčešća odstupanja javljaju se u vidu produženog inspirija, kojega pacijenti izvode dosta naglo i na taj način unose veću količinu zraka, što dovodi do povišene tenzije respiratorne muskulature, pada intratorakalnog tlaka pa se tu zaustavlja disanje u trenutku neposredne fonacije. Druga krajnost odnosi se na fazu ekspirija gdje dolazi do potpunog istiskivanja zraka, a govor se bazira na rezervi. I treća su specifični prekidi kontinuiteta ekspirija u fazi govorne realizacije, a kojima prethodi najčešće visoka razina mišićne napetosti, energetski i emocionalni naboj i problem u segmentu koartikulacije, odnosno cijeli spektar fizioloških promjena na razini vegetativne kontrole.

EMG biofeedback

EMG biofeedback kao vanjsko pomagalo u terapiji mucanja konstruirali su Zlatan Ribić i Darko Novosel (1984, 1985, 1986...) s adekvatnim PC programom, s napomenom da se primarno poštivaju osnovni kriteriji biofeedback-a, a to su posebni uređaji, jednostavna i za pacijenta razumljiva obrada integriranog mišićnog signala te na temelju toga aktivno učešće pacijenta u postavljenim terapijskim ciljevima. To kibernetički znači da postoji: mjerenje, spoznaja, kontrola/regulacija.

Nakon pet dana terapije situacija se popravlja jer se iz faze relaksacije, odnosno mišićne opuštenosti izravno ulazi u govor bez prethodne simpatikotonije i drugih promjena. Po završetku govora ulazi se u optimalnom vremenu u fazu relaksacije, koja opet omogućava normalan govor iza koga stoji postignuta ravnoteža i stabilnost među svim sustavima govornog mehanizma.

Kroz petnaestosatni dnevni rad u kontinuitetu od 12 dana intenzivnog programa rehabilitacije, kroz individualni i grupni rad, te ambulantni i vanambulantni rad u svim realnim životnim situacijama, dolazi do kvalitetne emocionalne dinamike, glasovno-motorične realizacije i interpersonalne komunikacije.

Terapija je pogodna za osobe od 14 godina na više, jer je potrebna određena mentalna, fiziološka, emocionalna i socijalna zrelost, koja nedostaje kod mlađe djece. Nakon terapije u Varaždinu, pacijenti se vraćaju u svoje prirodne sustave - obitelj, školu, fakultet, radno mjesto, gdje se terapija nastavlja još sljedećih 6 do 8 tjedana pod kontrolom logopedskog tima, a po potrebi i duže.

U posljednjih 10 godina kroz VaLMod program je prošlo oko 2000 pacijenata u dobi od 12 do 60 godina. Od njih, 70% reduciralo je svoje mucanje za 50% i više. Najbolji rezultati postižu se u dobi od 20 do 40 godina.

Opća bolnica Varaždin
Djelatnost za rehabilitaciju govora i slušanja
I. Meštrovića bb
HR - 42000 Varaždin


http://www.lupus-istina.com/forum/vi...07d802cc1bf697

Siouxi 27-09-10 06:15

Je li liječenje mucanja uspješno i u odraslih osoba?
Naime imam jednu znanicu koja još muca iako ima više od trideset godina i izbjegava sve kontakte s ljudima ako treba razgovarati..Čak ne rabi telefon, nego zamoli nekog od nas maioom ili sms-om pa mi onda tražimo informacije koje joj trebaju....


Kad daje specijalističke ispite , obično ishodi usmeni ispit jedan na jedan u posebnom terminu ne bi li izbjegla ljude i neugodu koja joj dodatno pojačava mucanje. A kaže i da se to zna odužiti dok odgovara da se čini da je svima u interesu izdvojiti ju...
Kako joj pomoći..?:thanks:

alison 27-09-10 06:28

Rekla sam; prijatelj je u 50tima, i uspješno je riješio mucanje, mada mu se još ponekad javi kad je jako uzbuđen, ali prvenstveno je išao na terapiju zbog sina...:00020116:

Kod tvoje poznanice je samo pitanje dali ona to želi riješavati jer nekome objašnjavati da postoji lijek za njegovu bolest nema smisla ni učinka (čak dobijaš KONTRAučinak) ako se oboljeli već pomirio sa svojom bolešću....:AF2Flowers 7a::AF2Flowers 7a::AF2Flowers 7a:

Tazika 16-02-11 09:58

Moj polubrat je kao mali jako mucao, svi se ustrčali oko njega, vodili ga raznim stručnjacima (a i mama i baka su bile pedagozi baš u tim ustanovama), pokušavali "sve" a njemu sve gore.
I onda ga je jednoga dana stric odveo na kolodvor, gdje je još vozila jedna parnjača kao ranžirka. Dali su malom da baca ugljen u peć, dali su mu da pušta pisak i dim, dali su mu da "vozi" parnjaču, čak i "sam", i stric je maloga vratio doma posve izliječenog: mali je tako oduševljeno prepričavao doživljaje da je potpuno zaboravio da muca! Poslije je čak u nekim studentskim predstavama govorio, nikada više mu nije palo na pamet da zamuca.
Znam da više nema parnjača, i nema stričeva koji poznaju strojovođu, ali ima drugih stvari oko nas, jednako moćnih...:smile_sun:

simona 17-02-11 11:55

Citat:

Originally Posted by Tazika (Post 72325)
Moj polubrat je kao mali jako mucao, svi se ustrčali oko njega, vodili ga raznim stručnjacima (a i mama i baka su bile pedagozi baš u tim ustanovama), pokušavali "sve" a njemu sve gore.
I onda ga je jednoga dana stric odveo na kolodvor, gdje je još vozila jedna parnjača kao ranžirka. Dali su malom da baca ugljen u peć, dali su mu da pušta pisak i dim, dali su mu da "vozi" parnjaču, čak i "sam", i stric je maloga vratio doma posve izliječenog: mali je tako oduševljeno prepričavao doživljaje da je potpuno zaboravio da muca! Poslije je čak u nekim studentskim predstavama govorio, nikada više mu nije palo na pamet da zamuca.
Znam da više nema parnjača, i nema stričeva koji poznaju strojovođu, ali ima drugih stvari oko nas, jednako moćnih...:smile_sun:

Stric je veliki psiholog. Malome je vratio samopouzdanje koje je dijete 'izgubilo' negdje putem, u roditeljskom domu. Jedan od roditelja je veliki kontrolor pa se dijete nije u stanju prirodno izraziti.

minjabg 20-02-11 17:33

Citat:

Originally Posted by simonaalba77 (Post 72491)
Stric je veliki psiholog. Malome je vratio samopouzdanje koje je dijete 'izgubilo' negdje putem, u roditeljskom domu. Jedan od roditelja je veliki kontrolor pa se dijete nije u stanju prirodno izraziti.

Slazem se sa Simonom.Obzirom da je glavni problem vecine dece (ljudi) koji mucaju psiholoskog porekla,vazno je raditi na samopouzdanju.
Kad cujem roditelje koji se uporno vracaju na nepravilno izgovorene decije reci,mrsteci se i strogo opominjuci,a ne primecujuci da deca jos vise mucaju ...:smile_sadsmile:
Nekada su delotvorne samo te opustajuce situacije,bez posebnih vezbi kod logopeda.
Stvarno, mi odrasli umemo biti kruti sa decom.Namecemo im nase zelje,a manje se bavimo njima kao jedinstvenim osobama.A svaka nasa rec ili postupak ostavlja trag na te male ljude ...
Vezbe disanja (udah, a pri izdisaju se izgovara rec, kao da je sipamo iz nas,ide lakse,kao voda) i opustanja(lagano opustanje celog tela,i lica...zmureci deo po deo,kao opustanje pred meditaciju).
Dobra je vezba istovremenog pevanja i pisanja reci...popravlja se i koncentracija. Samo, mozda je laksa za odrasle.


Vremenska Zona je GMT +1. Trenutno je 12:55 sati.

Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.3.0