Alternativa Forum

Dobrobiti makrobiotike

Ovo je diskusija na temu Dobrobiti makrobiotike u podforumu Makrobiotika
Termin makrobiotika prvi je put uptrijebio utemeljitelj zapadne medicine, Hipokrat, objašnjavajući ...

Natrag   Alternativa Forum > Prehrana i zdravlje > Makrobiotika

Alternativa Forum


Makrobiotika Zdravi i holistički način prehrane i života

Odgovor
LinkBack Opcije Teme Način Prikaza
Nepročitano 11-09-09, 14:54   #1
Administrator
 
Spring's Avatar
 
Datum registracije: Feb 2009
Lokacija: Hrvatska
Postovi: 5,816
Spring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond repute
Spring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond repute
Zadani Dobrobiti makrobiotike

Termin makrobiotika prvi je put uptrijebio utemeljitelj zapadne medicine, Hipokrat, objašnjavajući zdravorazumski, prirodni pristup zdravlju te naglašavajući važnost utjecaja okoliša i pravilne prehrane. Makrobios, naime, na grčkom znači dobar ili dugi život, a Hipokratova je filozofija sažeta u glasovitoj rečenici ? Neka vam hrana bude lijek, a lijek hrana.?. Otada je makrobiotika u povijesti Zapada počela označavati prirodan način života, uključujući prirodan i jednostavan način prehrane koji vodi zdravlju, sreći i dugovječnosti.

U ovom tesktu predstavit ćemo kratak pregled osnovnih načela prehrane prema makrobiotičkim načelima.

1. Cjelovite žitarice
30 do 50% svakog obroka trebale bi činiti kuhane cjelovite žitarice ili njihovi proizvodi pripremljeni na različite načine. Smeđa riža, ječam, proso, pšenica, zob, raž, heljda, kukuruz, amarant, pira, dinkel, quinoa te razne vrste kruha, tjestenine, pahuljica, griza i brašna, žitarice su koje trebaju biti bitni dio naše prehrane. Skrećemo pozornost na to da cjelovitim žitaricama u zrnu treba dati prednost u odnosu na prerađene proizvode jer cjelovito zrno (skinuta je samo vanjska ljuska ili pljeva) sadrži više hranjivih sastojaka od npr. pahuljica ili brašna.

2. Juhe
Oko 5% dnevne prehrane trebale bi činiti juhe od povrća začinjene misom, tamarijem itd. (jedna do dvije zdjelice juhe od 3 dl dnevno). Okus juhe treba biti slatko ? slani, ne prejaki, a juha treba sadržavati različito povrće koje treba izmjenjivati tako da juha ne bude uvijek ista. Preporučuje se dodavanje male količine alge wakame u kuhanju.

3. Povrće
Od 25 do 40% svakodnevne prehrane trebalo bi činiti povrće: korjenasto, glavičasto i zeleno lisnato, ovisno o godišnjem dobu. Povrće se pere četkicom od prirodnih vlakana, reže na različite načine, a zatim i obrađuje kuhanjem, pirjanjem, parenjem, prženjem, pečenjem itd. Zeleno lisnato povrće uvijek treba kuhati kratko, 2-5 minuta, kako bi zadržalo svoju boju, a time i hranjive sastojke. Kako dolazi hladnije vrijeme, povrće češće treba jesti termički obrađeno, a s dolaskom vrućih dana jede se više sirovog povrća jer ono hladi organizam. Osobe koje imaju poteškoće s probavom i druge zdravstvene probleme, trebaju izbjegavati konzumiranje sirovog povrća.
Krumpir, rajčicu, patlidžan i papriku treba jesti rijetko ili potpuno izbjegavati, ovisno o zdravstvenom stanju, jer negativno utječu na odnos kiselina i lužina u organizmu.
Za svakodnevnu upotrebu preporučuje se sljedeće povrće: zeleni kupus, kelj, blitva, raštika, poriluk, luk, mrkva, cvjetača, brokula, prokulice, rotkve, repe, bundeve, tikve, krastavac, salata, koraba, mahune, grašak, kao i različite vrste lokalnog povrća. Posebno se potrudite da na vašem tanjuru bude zeleno lisnato povrće.

4. Mahunarke
10 do najviše 20% svakodnevne prehrane trebaju činiti različite vrste mahunarki poput slanutka, leće, različitih vrsta graha, crne soje, azuki graha, soje o proizvoda od soje (tofu, tempeh i sl.). Izbjegavajte proizvode od teksturirane soje, poput primjerice ljuspica, jer mogu poremetiti probavu. Mahunarke treba kuhati s malom količinom alge kombu, kako bi bile probavljivije.

5. Alge
U vrlo malim količinama preporučuje se konzumirati alge: hiziki, kombu, wakame, arame, nori, agar agar i dulse. Alge se mogu kuhati same ili s povrćem, u juhama, s mahunarkama i sl. U jela od morskih algi uglavnom se kao začin stavlja umjerena količina tamarija. Izuzetno su bogate mineralima.

6. Dodatne namirnice
Ovisno o vašem zdravstvenom stanju, uzrastu, aktivnosti, spolu ili želji, ovim osnovnim skupinama namirnica možete dodati ribu i plodove mora, prirodne deserte bez šećera, jaja, i mliječnih proizvoda, te voće svježe ili sušeno, ovisno o godišnjem dobu. U umjerenom klimatskom području u kojem živimo, treba izbjegavati tropsko voće. Pržene sjemenke (sezam, suncokret i bučine sjemenke) te orašasti plodovi (lješnjak, badem, orah, kikiriki i sl.) dobra su nadopuna prehrani, pogotovo djece jer sadrže bjelančevine i kvalitetna ulja. Suvremena proizvodnja prirodnih proizvoda nudi različite namaze, mlijeka od soje i žitarica te obilje drugih proizvoda koji odlično mogu nadopuniti prehranu, pogotovo u situacijama kada ne možemo kuhati. No, važno je napomenuti da ništa ne može zamijeniti kvalitetno napravljen obrok od prvih pet skupina namirnica.

7. Napici
Kvalitetna voda, lagani čaj poput banče (kukicha su grančice, a hojicha listići istog grma), čajevi od žitarica, kava od žitarica i slično, uobičajeni su napici u makrobiotičkom pristupu prehrani. Zeleni čaj također može biti odlično osvježenje za cijeli organizam. Količina tekućine treba biti individualno prilagođena i najbolje je piti kada se osjeti žeđ. Posebni ćajevi i napici od ljekovitog bilja piju se povremeno i s određenim ciljem. Voćni sokovi i sokovi od povrća piju se za vrijeme velikih velikih vrućina i to u malim količinama, a pivo i vino u posebnim prigodama i na svečanostima.

Sve navedene namirnice najbolje su ukoliko imaju certifikat organskog uzgoja, što znači da su uzgojene na prirodan način, da nisu genetski modificirane, odnosno da su, prema hrvatskom zakonu, tzv. ekoproizvodi.

NAMIRNICE KOJE TREBA KONZUMIRATI UMJERENO ILI IZBJEGAVATI
  • meso, jaja, masnoće životinjskog porijekla, perad, mliječni proizvodi,, uključujući maslac, sireve i sl.
  • tropsko i suptropsko voće i voćni sokovi, gazirana pića, napici poput kave, crnog čaja te svi aromatski i stimulirajući napici;
  • šećer, saharin i drugi umjetni zaslađivači (umjesto njih se koriste zaslađivači od žitarica, kao što su ječmeni slad, rižin sirup i sl.);
  • sve umjetno obojene, konzervirane, tretirane ili kemijski obrađene namirnice: sve rafinirane žitarice, brašna i njihovi proizvodi, masovno proizvedene industrijske namirnice, kao i sve namirnice u limenkama te zamrznute namirnice;
  • žestoki začini, bilo kakve aromatične, stimulirajuće namirnice te različite vrste maka i octa sintetskog porijekla.

Spring je offline   Reply With Quote
Spring, hvala ti na korisnom postu!
azizi (07-12-10)

Nepročitano 11-09-09, 14:55   #2
Administrator
 
Spring's Avatar
 
Datum registracije: Feb 2009
Lokacija: Hrvatska
Postovi: 5,816
Spring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond repute
Spring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond reputeSpring has a reputation beyond repute
Zadani

DODATNE PREPORUKE

Ulje za kuhanje treba biti biljnog porijekla, nerafinirano, najbolje hladno prešano. Preporučuje se maslinovo, suncokretovo, tamno i svijetlo sezamovo te kukuruzno i bučino ulje. Ulje treba koristiti u malim količinama.
Najbolje je koristiti morsku sol i fermentirane začine kao miso, tamari, shoyu, koji su proizvedeni na tradicionalan način, bez dodavanja šećera i kemikalija. Začinske trave treba koristiti umjereno i ne ponavljati stalno iste kombninacije te mijenjati začine u skladu s godišnjim dobom.


Preporučuju se sljedeći dodaci jelima:
  • gomashio (sezam i sol) u omjeru 18 žlica sezama na žlicu soli
  • prah od pečenih algi - kombu i wakame
  • umeboshi šljive
  • tekka - začin za posipavanje žitarica od korjenastog povrća i misa
  • shiso - prah za posipavanje žitarica
RITAM PREHRANE
Jedite redovito dva do tri puta na dan, onoliko koliko želite, pod uvjetom da slijedite preporučene omjere namirnica i da dobro žvačete. Izbjegavajte jesti neposrtedno prije spavanja, najbolje je ne jesti ništa tri sata prije spavanja. Kada ste žedni, pijte umjereno ? ako ste često žedni, možda je hrana koju jedete preslana. Savjeti iskusnog zdravstvenog savjetnika i učitelja kuhanja mogu vam biti od velike pomoći.

VAŽNOST KUHANJA
Ispravna priprema hrane od presudne je važnosti u primjeni makrobiotičkih načela. Stoga je bitno educirati se o primjeni makrobiotičkih načela, prije svega polaziti kvalitetne programe kod iskusnih stručnjaka. Nakon edukacije lako je nadopunjavati znanje i slijediti recepte u kuharicama.

PREPORUKE ZA NAČIN ŽIVOTA
Makrobiotika nije samo stil prehrane, već predstavlja stil življenja koji povezuje različite aspekte našeg postojanja.

  • Živite aktivno, fizički i mentalno, njegujte pozitivan stav i pristup u svakodnevnom življenju.
  • Odnosite se prema svakoj osobi i događaju sa zahvalnošću, a posebnu zahvalnost izrazite prije i poslije svakog obroka.
  • Žvačite hranu temeljito, svaki zalogaj najmanje 50 puta.
  • Nastojte na spavanje otići prije ponoći i dižite se rano ujutro.
  • Nastojte se odijevati tako da u prvom sloju odjeće (koji izravno dodiruje kožu) nosite odjevne predmete od pamuka, izbjegavajte sintetiku, a naročito vodite brigu da donje rublje bude od pamuka. Nakit koji nosite neka bude jednostavan i skladan te izbjegavajte veće količine nakita.
  • Održavajte svoj dom urednim, a sve prostorije u kojima boravite očistite od suvišnih i nagomilanih stvari.
  • Uspostavljajte i njegujte dobre odnose s ljudima, pokazujući da želite dobro roditeljima, braći, sestrama, rođacima, učiteljima i prijateljima.
  • Izbjegavajte duge vruće kupke i tuširanja. Svakodnevno, ujutro ili navečer, trljajte cijelo tijelo vrućim, mokrim ručnikom, sve dok vam se koža ne zacrveni. Ukoliko to nije moguće, istrljajte barem ruke, stopala, prste i nožne prste.
  • Koristite prirodnu kozmetiku i sredstva za održavanje higijene, a umjesto sintetskih parfema koristite mješavine eteričnih ulja. Zube perite prirodnim zubnim pastama. Tijekom mjesečnice, koristite tampone i uloške načinjene od organskog pamuka.
  • Ne zaboravite da su fizičke aktivnosti i pospremanje stana, pranje podova, prozora i sl. a korisne su i sistematske vježbe poput joge, do-ina, vježbi za kralježnicu, pilates i druge. Priuštite si ponekad shiatsu ili sličan cjeloviti tretman.
  • Za kuhanje uvijek koristite plin. Nemojte nikada koristiti mikrovalne pećnice.
  • Izbjegavajte duže sjedenje pred ekranima, koristite one sa zaštitom.
  • Uzgajajte zeleno bilje u dnevnoj i spavaćoj sobi kako biste osvježili i obogatili sadržaj kisika u svom domu.

Sve navedene informacije i smjernice su općenite i nužno ih je individualno prilagoditi te prilagoditi godišnjem dobu i ciljevima koji se žele ostvariti.

http://www.sheportal.net/sheportal__...otike__165.htm

Spring je offline   Reply With Quote
Spring, hvala ti na korisnom postu!
azizi (07-12-10)
Odgovor

Tagovi
makrobiotika

Opcije Teme
Način Prikaza

Pravila Pisanja Postova
Vi ne možete otvoriti novu temu
Vi ne možete odgovarati na postove
Vi ne možete pridružiti datoteku
Vi ne možete editirati Vaše postove

BB kod je On
Smajlići su On
[IMG] kod je On
HTML kod je Off
Trackbacks are On
Pingbacks are On
Refbacks are On



Vremenska Zona je GMT +1. Trenutno je 04:41 sati.





Iz ponude izdvajamo:













Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.3.0