Waldorfska pedagogija - prednosti i mane

Collapse
X
 
  • Vrijeme
  • Show
Clear All
new posts
Advertisement
  • alison
    back to basic
    • Mar 2010
    • 9616

    Waldorfska pedagogija - prednosti i mane

    Prvo da razlučimo što je to Antropozofija (od grčkog αntropo+zofija, ljudska mudrost) je skup ezoteričnog znanja o duhovnoj naravi čovjeka, svijeta i svemira. Daje i posebne upute za meditaciju. Utemeljena je početkom 20. stoljeća u Švicarskoj i Njemačkoj.
    Težeći što većoj nepristranosti, sa namjerom uspostavljanja objektivne egzaktne znanosti s područja natprirodnog, njen utemeljitelj Rudolf Steiner je u središte interesa uvijek postavljao predmet svog proučavanja, prije negoli je davao osobna gledišta.
    No antropozofija se danas često tumači kao sinkretistički spoj zapadne filozofije idealizma, gnosticizma, kršćanstva, i hinduističkih učenja.


    Antropozofija se razvijala prema potrebama slušateljstva koje se obraćalo osnivaču antropozofije: „Osnovni ugođaj antropozofskog izlaganja mora u najvećoj mjeri odgovarati najdubljoj potrebi srca onih ljudi kojima je antropozofija potrebna.“ Antropozofija nastoji preispitati cjelokupan krug ljudske djelatnosti, uključujući velikim dijelom religiju, znanost i umjetnost, suprostavljajući se, po mišljenju začetnika ovog pokreta, materijalizmu današnjeg vremena.

    Osnivač ove discipline dr. Steiner izbjegavao je samo jedan strogo važeći naziv za nju. Isto vrijedi za njene pojmove i ideje. Ovaj sustav predodžbi često je nazivao duhovna znanost, znanost o duhu i slično. Duhovna znanost je pojam proizišao iz njemačke filozofske tradicije.[3] Ovaj pojam se danas naziva humanistička znanost. Ipak, ovaj duhovni pokret se najčešće svrstava u ezoteriju i filozofiju, rjeđe u službenu znanost, iako ima i neka teološka obilježja.
    Riječ antropozofija koristio je još velški alkemičar i filozof Thomas Vaughan u 17. stoljeću. Ovim imenom služio se i njemački filozof Immanuel Hermann Fichte. Steinerov profesor na bečkom sveučilištu Robert Zimmermann svoje temeljno djelo o estetici nazvao je »Antropozofija u obrisima« (Anthroposophie im Umriss). Rudolf Steiner ime antropozofija prvi puta koristi 1903. godine kada je održao niz predavanja koje je nazvao »Od Zaratustre do Nietzschea. Povijesni razvoj čovječanstva prema pogledima na svijet od najstarijih orijentalnih vremena do sadašnjosti ili antropozofija« (Von Zarathustra bis Nietzsche. Entwicklungsgeschichte der Menschheit an Hand der Weltanschauungen von den ältesten orientalischen Zeiten bis zur Gegenwart, oder Anthroposophie).

    Kad su Rudolfu Steineru pristupili poljoprivrednici, dao im je naputke o načinu na koji bi trebalo obrađivati tlo i uzgajati biljke u svrhu proizvodnje hrane. Ovo je kasnije nazvano biodinamička poljoprivreda. Kada je održavao predavanja radnicima raznih tvornica o trostrukom društvenom poretku gdje je spomenuo potrebu o sveobuhvatnom školovanju, prišli su mu radnici i uprava tvornice cigareta Waldorf-Astoria sa željom da njihova djeca pohađaju takovu školu; stvorena je osnova za novi način obrazovanja i odgoja temeljen na duhovnim načelima, kao i sustav vrtića i škola pod nazivom waldorfska pedagogija. Steiner je u uskoj suradnji sa dr. Itom Wegman razvio antropozofsku medicinu. Također je održao niz predavanja za liječnike, dajući poticaj za promatranje i liječenje čovjeka s obzirom na njegovu duhovno-duševnu organizaciju.

    Odnos prema religiji
    Ovaj duhovni pokret polazi od kršćanstva kao od premoćnog vjerskog poticaja, temeljito obrazlažući ovaj stav: „Antropozofija ne želi preuzeti mjesto kršćanstva već naprotiv, željela bi biti instrument u njegovom razumijevanju".
    Antropozofija postavlja Isusa Krista u središnje mjesto. Smatra da se čovjek kao pojedinac razvija kroz uzastopne zemaljske živote, napredujući prema savršenijem obliku, kroz vjersko predanje Bogu i Kristu. No unatoč ovome Steiner izričito dodaje kako antropozofija nije zamjena standarnom vjerskom životu, te kako ona nije vjeroispovijest.

    Pitanje zla
    Sastavni dio antropozofije je i naučavanje o Luciferu, Lučonoši i Ahrimanu ili Vragu, i djelovanju demonskih duhovnih sila na život čovjeka. Prema antropozofskoj predodžbi luciferska i ahrimanska bića su glavni izvor zla u svijetu, no ona vidi njihov utjecaj i kao neizbježan i koristan. Po ovom stajalištu Lucifer između ostalog djeluje na ljudsku sebičnost i buđenje nagona i strasti, dok Vrag ima ulogu poticanja materijalizma, ateizma, hladnog intelektualizma i izopačenih spolnih nagona. Ravnotežu između ove dvije krajnosti ljudsko biće nalazi u Kristu.

    Pogled na umjetnost
    Antropozofsko poimanje umjetnosti gotovo je istovjetno Goetheovom, koji je utjecao na Rudolfa Steinera. On je umjetničko stvaralaštvo vidio kao područje u kojem do izraza dolaze bića, stvari i pojave koje se na neki drugi način nikako ne bi mogle izraziti.
    Prvi antropozofi razvili su euritmiju, poseban oblik scenske umjetnosti. Euritmija je verbalni govor i zvuk glazbe izražen kroz vidljive pokrete i geste euritmičara. U slikarstvu, poseban naglasak stavljen je na samu boju koja svojim prelazom iz tekućeg u kruto stanje sama stvara oblike, što je kako vjeruju antropozofi, preslikavanje samog procesa Stvaranja. U antropozofskom slikarstvu priznata je zakonitost same boje. Njoj se pripisuje osobita stvaralačka snaga. Svaka boja ima sebi svojstven oblik što u umjetnosti inače nije priznato.
    Antropozofski svjetonazor zauzima veoma neobično stajalište o glazbi: instrument je tako sam čovjek, a njegove žice su ljudski živčani sustav, te na ovaj način čovjek kroz glazbu nazire djelovanje duha u tvari, zaživljavanje duševnog u tjelesnom.
    Umjetnost odijevanja je odraz sjećanja duše na predzemaljsko postojanje, dok je arhitektura izražavanje onih oblika koje duša priželjkuje kad želi napustiti tijelo, bilo u smrti ili na bilo koji drugi način. Kiparstvo je ravnoteža između modne umjetnosti i arhitekture. Ono je izraz djelovanja sila koje oblikuju čovjeka između smrti i rođenja. Ono također izražava „prijašnja i buduća Zemljina planetarna utjelovljenja u vezi s razvojem čovjeka.“
    S obzirom da antropozofija poučava o raznom djelovanju duhovnih bića na čovjeka, ona tvrdi da se u epskoj poeziji preko čovjeka izražavaju nadljudska bića, dok dramsko stvaralaštvo vidi kao izraz podljudskih snaga i bića. Lirika je ovdje ravnoteža između poetskog i dramskog.[8]

    Znanost
    Za razliku od klasične povijesti koja se temelji na zapisima i arheološkim nalazima; na materijalnoj osnovi, antropozofska povijest temeljena je na nadosjetilnoj spoznaji. Ovo uključuje vidovito opažanje nevidljive stvarnosti, te spoznavanje putem osnaženog mišljenja. Na ovaj način ona opisuje cjelokupnu duhovnu evoluciju čovječanstva, Sunčeva sustava i planete Zemlje, te ih stavlja u izravnu vezu sa nadljudskim bićima, te iscrpno objašnjava kako je ukupna fizička pojavnost plod neprestanog djelovanja istih duhovnih bića. Antropozofija nadalje ustraje na tvrdnji da je za ispravno primanje i ispitivanje njenih predodžbi nužan razvoj duhovno-duševnih organa ili čakri, no i napominje da se njene ideje mogu primiti i zdravim razumom uz otvoren duh.
    Znanstvenost antropozofije često se dovodi u pitanje. U izdanju Opće enciklopedije JLZ-a iz 1977., stoji da je antropozofija "duhovno-mistična doktrina." Dr.sc. Ljubomir Radovančević u predgovoru Steinerovog predavanja "Duhovni i fizički razvoj svijeta i čovječanstva" kaže da "danas službeni filozofi antropozofiju smatraju anakronizmom..."
    Ono što se inače nalazi samo u mitologijama i što je zapisano u nekim religijama, antropozofija pokušava uzdići na razinu znanosti; polazeći od mitova i legendi kao od nečeg stvarnog, a ne kao od nečeg što je samo iznjedrila ljudska mašta.
    Antropozofija opaža četiri osnovna dijela čovjeka: fizičko, oku vidljivo tijelo; zatim eterično ili životno tijelo; potom astralno tijelo ili duša, te njegov duh ili duhovno tijelo koje antropozofija naziva i ljudsko ja, ili ego.
    U antropozofiji se češće o jednoj te istoj stvari daju različita a ponekad čak i oprečna objašnjenja. Potpuna spoznaja neke stvari tako se dobija tek nakon pomnog sagledavanja sa mnogih strana. Antropozofija teži uvođenju spoznavanja umjesto teoretiziranja i pretpostavljanja.
    Duhovni razvoj kroz antropozofsko usmjerenje. Duhovni razvoj pojedinca iscrpno je opisan u antropozofskim spisima. Vođenje u ovom smislu u značajnom dijelu izneseno je u knjizi „Kako se stječu spoznaje viših svjetova“ i u srednjim poglavljima djela „Osnove tajne znanosti.“ Misaone vježbe i meditacija, osnovne su metode ove duhovne discipline, kao i usmjeren odgoj ka njegovanju samog mišljenja.

    Pisana djela
    Ovaj pokret najviše se temelji na pisanim djelima dr. Rudolfa Steinera pisanima na njemačkom jeziku. Sadržaj pisanih knjiga kasnije je proširivan i produbljivan kroz brojna predavanja; kako javna, tako i kroz predavanja za članove najprije teozofskog, a kasnije antropozofskog društva diljem Europe. Temeljna pisana djela su „Osnove tajne znanosti“ u novijem hrvatskom prevodu, ili poznatija u starom srpskom prevodu pod nazivom „Tajna nauka u osnovama“, zatim „Kako se stječu spoznaje viših svjetova“ , „Filozofija slobode“, „Teozofija“ i „Kršćanstvo kao mistična činjenica“.
    Last edited by alison; 11-08-10, 21:34.
    TRAŽIM LJUDE, ŠTO VIŠE LJUDI,
    KOJI IMAJU NEOGRANIČENU SPOSOBNOST UVJERENJA
    DA NE POSTOJI NEŠTO ŠTO JE NEMOGUĆE UČINITI
    (H. FORD).
    pridruži nam se u bblj
  • ram
    homosapiens
    • Jan 2010
    • 3405

    #2
    Prednost je bio program, a mana cijena(poludnevni vrtić 1200,00 kn)

    Comment

    • angela
      ona koja jest
      • Jan 2010
      • 1514

      #3
      mogu ja! mogu ja!

      Ali za početak, samo ću je hvaliti.

      Malac mi ide u Waldorfski vrtić, ne zahvaljujući sretnoj slučajnosti, nego mom studioznom proučavanju ponuđenog na tržištu, mjesecima surfanja netom, tonama telefonskih razgovora, raspitivanja, razbijanja glave.....da zvuči malkice manijakalno (i bilo je), ali u dobi od nešto malo više od tri godine, kada ga je trebalo iščupati iz dotada potpune zaštičenosti i odviknuti od moje apsolutne posvećenosti činilo mi se da je to vrlo osjetljivo pitanje.

      O Waldorfu sam učila na faksu i među svim ostalim pravcima on mi je bljesnuo kao nešto nadnaravno dobro. (o.k. da se mene pita ja svoga ne bi ni u školu upisala )

      Idemo - prva postavka im je promatranje djeteta / osobe kao cjelovitog bića. Znači, pazi se na psihički, fizički i duševni razvoj. Po njima prva razvojna faza traje do 7. god., u tom se periodu na dijete ne djeluje nikakvim intelektualiziranjem (ne uče ni pisati, ni računati, ni strane jezike), nego ga se potiče da razvija maštu, kreativnost, usredotočenost. U praksi to znači puno čitanja bajki, praktičnog rada gdje djeca imitiraju tete koje s određenom aktivnosti počinju odmah ujutro da bi ih zainteresirale, puno se slika, pjeva, pleše (euritmija). Vrlo se pazi na to da su tete smirene i prikladno školovane. Hrana je organska - u nekim vrtićima vegetrijanska, u ovom makrobiotička, s jednim mesnim i jednim ribljim obrokom tjedno. Sve je isključivo od prirodnih materijala. Igračke, dekoracije....sve im izrađujemo mi roditelji, nešto oni, nešto tete. Igračke ne smiju biti predefinirane, kao gotovo sve koje se danas nude. Suradnja s roditeljima je izuzetna...razne radionice su nam jako često, sve funkcionira kao jedna velika obitelj.
      Često gostuju predstave, a i sami ih radimo - djeca nama, mi djeci (ne da sam medvjed i po, nego..."ježeva kućica")

      Ufff...ajd sad neko drugi.

      Comment

      • ram
        homosapiens
        • Jan 2010
        • 3405

        #4
        Originally posted by angela
        mogu ja! mogu ja!

        Ali za početak, samo ću je hvaliti.

        Malac mi ide u Waldorfski vrtić, ne zahvaljujući sretnoj slučajnosti, nego mom studioznom proučavanju ponuđenog na tržištu, mjesecima surfanja netom, tonama telefonskih razgovora, raspitivanja, razbijanja glave.....da zvuči malkice manijakalno (i bilo je), ali u dobi od nešto malo više od tri godine, kada ga je trebalo iščupati iz dotada potpune zaštičenosti i odviknuti od moje apsolutne posvećenosti činilo mi se da je to vrlo osjetljivo pitanje.

        O Waldorfu sam učila na faksu i među svim ostalim pravcima on mi je bljesnuo kao nešto nadnaravno dobro. (o.k. da se mene pita ja svoga ne bi ni u školu upisala )

        Idemo - prva postavka im je promatranje djeteta / osobe kao cjelovitog bića. Znači, pazi se na psihički, fizički i duševni razvoj. Po njima prva razvojna faza traje do 7. god., u tom se periodu na dijete ne djeluje nikakvim intelektualiziranjem (ne uče ni pisati, ni računati, ni strane jezike), nego ga se potiče da razvija maštu, kreativnost, usredotočenost. U praksi to znači puno čitanja bajki, praktičnog rada gdje djeca imitiraju tete koje s određenom aktivnosti počinju odmah ujutro da bi ih zainteresirale, puno se slika, pjeva, pleše (euritmija). Vrlo se pazi na to da su tete smirene i prikladno školovane. Hrana je organska - u nekim vrtićima vegetrijanska, u ovom makrobiotička, s jednim mesnim i jednim ribljim obrokom tjedno. Sve je isključivo od prirodnih materijala. Igračke, dekoracije....sve im izrađujemo mi roditelji, nešto oni, nešto tete. Igračke ne smiju biti predefinirane, kao gotovo sve koje se danas nude. Suradnja s roditeljima je izuzetna...razne radionice su nam jako često, sve funkcionira kao jedna velika obitelj.
        Često gostuju predstave, a i sami ih radimo - djeca nama, mi djeci (ne da sam medvjed i po, nego..."ježeva kućica")

        Ufff...ajd sad neko drugi.

        Comment

        • angela
          ona koja jest
          • Jan 2010
          • 1514

          #5
          Evo mene opet!
          Zaboravila sam spomenuti dio koji mi se najviše svidio - RITAM.

          Insistira se na praćenju ritma, dnevnog, tjednog, godišnjeg - kroz taj se ponavljajući i ustaljeni ritam postiže formiranje unutarnje strukture ličnosti. To djeci daje tako potrebnu (naročito danas) sigurnost, smirenost i organiziranost.

          Na dnevnoj bazi je to ritam udah - izdah. U praksi to znači da se u pravilnim intervalima izmjenjuju aktivnosti u kojima djeca upijaju, tu im je potrebna koncentracija i smirenost...udišu sadržaje koji im se ovako ili onako prezentiraju. Nakon toga slijedi izdah, obično u vidu kreativne igre.

          Tjedni ritam je također ponavljajući, što u ovom slučaju znači da se svaka aktivnost ponavlja u točno određeni dan u tjednu (pon.mijesi se tijesto, uto.slikanje,...). Čitanje bajki, izlazak vani,... svi termini su uvijek ponavljajući, isti iz dana u dan.

          Osim tradicionalnih praznika slavi se i dolazak godišnjih doba. Svaku od svetkovina im prethodno približe na divan način, potpuno razumljiv za njih i kroz sve aktivnosti.

          Comment

          • RED PILL
            urug
            • Apr 2009
            • 15340

            #6
            pa i ja da dodam nešto:



            Смотрите публикации, фото и другие материалы на Facebook.


            naš malac ove jeseni kreće u gore pomentui W - vrtić...

            osobno smo pogledali sve kak tam izgleda (dobio sam želju i sam ostati i igrati se ) i rekli:

            upisi su još u tijeku, pa ako je netko iz ZG nek ne čeka dugo...1500kn je od 07:00 do 17:00h...

            p.s. mislim da će im se uskoro i jedan orgonitni stožac naći u vrtiću
            http://www.aequilibrium-novum.hr/

            Comment

            • angela
              ona koja jest
              • Jan 2010
              • 1514

              #7
              Hehe, znam točno na šta misliš.
              Fino im je tamo.
              Moje dijete je u periodu privikavanja (prvi dan pola sata, pa svaki slijedeći po još malo dulje) osupnuo i tete i mene time što je, suprotno uobičajenoj pojavi, plakao kad bi došla po njega da ga vodim kući.

              Comment

              • RED PILL
                urug
                • Apr 2009
                • 15340

                #8
                Originally posted by angela
                Moje dijete je u periodu privikavanja (prvi dan pola sata, pa svaki slijedeći po još malo dulje) osupnuo i tete i mene time što je, suprotno uobičajenoj pojavi, plakao kad bi došla po njega da ga vodim kući.
                hehe, nadam se da i s našim bude tako...
                http://www.aequilibrium-novum.hr/

                Comment

                • Spring
                  Administrator
                  • Feb 2009
                  • 5817

                  #9
                  Smatram da su waldorfski vrtić i škola odlični!
                  Samo što ih nema kod nas!!!!

                  www.alternativa-za-vas.com
                  www.alternativa-webshop.com

                  Comment

                  • alison
                    back to basic
                    • Mar 2010
                    • 9616

                    #10
                    dovesti ćemo ih... to bar nije problem tamo gdje ima interesa... treba sakupiti minimum 25 potpisa roditelja koji garantiraju da će dati svoje dijete u takav vrtić i organizacija kreće...

                    Draga Spring, molim te dali bi tema mogla http://www.alternativa-forum.com/duh...opozofija.html dobiti podnaslove jer ih toliko ima da će sve biti nepregledno ako pomiješam u jedan topic please. Thanks
                    Last edited by alison; 15-08-10, 13:44.
                    TRAŽIM LJUDE, ŠTO VIŠE LJUDI,
                    KOJI IMAJU NEOGRANIČENU SPOSOBNOST UVJERENJA
                    DA NE POSTOJI NEŠTO ŠTO JE NEMOGUĆE UČINITI
                    (H. FORD).
                    pridruži nam se u bblj

                    Comment

                    • minjabg
                      osmeh
                      • Jul 2009
                      • 2774

                      #11
                      Taj ritam,tacan raspored u aktivnostima je jako delotvoran i u vrticima i u skolama ne samo ovog tipa...to jasno govori da deca vole organizaciju,i jednu finu disciplinu,u smislu jasne podele uloga i cilja neke aktivnosti.Prosto se samodisciplinuju...slobodno izrazavaju misljenje,emocije,ali se uce i dokle smeju ici,u smisli ljudskosti i kulture.
                      Meni se u Waldorfskim skolama i vrticima svidja insistiranje na decijim emocijama i njihovo razvijanje kroz umetnicki-RUCNI RAD, a ne samo razvijanje intelektualnih sposobnosti.Zatim, fina saradnju sve dece,bez obzira na socijalnu sredinu iz koje poticu,jednostavno oplemenjuje decu.

                      Comment

                      • dklikic
                        Alternativa addict
                        • Dec 2009
                        • 351

                        #12
                        Alison,kak to misliš ako se sakupi 25 potpisa da se otvara vrtić-kod nas je politika zakon mjerivi i nikakvi potpisi ne drže vodu,ako imaš drugog saznanja,....sigurna sam da bi u Osijeku puno obitelji htjeli da im djeca idu u takav vrtić..
                        TAMO SAM, GDJE JE SVJETLO,TAMO ME POTRAŽITE,DOĐITE

                        Comment

                        • Tree
                          <3
                          • Aug 2010
                          • 4217

                          #13


                          Metoda Woldorfske škole koju s djecom možete i sami raditi kod kuće.
                          …a o zmajevom biseru ni rijeci!

                          Comment









                          Latest Topics

                          Collapse

                          • lozinka
                            Svrab
                            by lozinka
                            Pozdrav, imam 27 godina.
                            Godinama se patim sa svrabom, isao sam kod dermatologa, davala mi je neke gelove, malo pomogne ali ne puno. Vadio sam krv...
                            12-04-24, 09:08
                          • nensav
                            Šta je hromoterapija
                            by nensav
                            malo poznata metoda lečenje bojama



                            Ceo...
                            21-03-24, 08:52
                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎