Bitno je znati da se ne radi o izvornim indijskim sustavima vec brendovima razvijenima na zapadnm trzistu koji su tek povratn sa razvjem srednje indijske klase poceli po malo vracati se "kuci", iako i dalje nisu previse prisutni pa ih i u indiji najvise nalazimo kod onih usmjerenih na zapadno trziste.
Sto zna dovesti do zanimljivih situacija - npr da u mjesec dana tecaja mozes dobiti YA (yoga alliance ) prihvacen certifikat za instruktora (aericka agencija koja se dosta uspjesno nametnula kao standard potvrde), a koji indijcima ne znaci bas nista, s druge strane u indiji uz tradicionalne duhvnjake postoji i formlano institucionalizirano skolovanje u obliku fakulteta pa sve do doktrata joge - sa kojime ce se u nekim zapadnim zemljama imati problem jer nisu YA potvrdjeni, sto je prilicno besmislena situacija necije samonametnute uloge kontrolora.
Kako bilo na zapadu je sve prilagodjeno trzistu (a postaje i u indiji, samo u nekim alo drugacijim oblicima), a trziste trazi brendove pa je tako i sa jogom.
Generaln uz neke iznimke vecinu prisutnih stilova i organizacija mozemo dovesti do dva spomenuta izvora - Svamija Šivanande i T. Krišnamačarje.
Svami Šivananda je osnovao Divine Life organizaciju kja je donekle prisutna (mislim nama najblize u Austriji). Uz klasičnu statičnu hata jogu dosta polažu na balansiranje drugih duhovnih praksi iz različitih hindu tradicija pa tako imaju i nesto devocijskih elemenata, koriste razlicite tekstove itd.
Prisutnija je Šivananda rganizacija njegovog učenika, Svamija Višnudevanande, u osnovi dosta slicno izvornoj Šivanandinoj, imaju nekoliko medju zapadnjacima iznimno popularnih ašrama u Indiji i posječene programe.
U SAD-u ne treba zanemariti Intergralnu jogu (ne mješati sa Aurobindovim korištenjem istog naziva, sasvim druga stvar) Svamija Satčidanande, poznatog po pojavljivanju na Woodstoku. I tu su stvari dosta srodne.
U ovom trenutku je pak mžda najjača organizacija jednog drugog učenika, Svamija Satjanande (o tome postoji i zasebna tema na podforumu), Bihar School of Yoga. U stvari okupljaju nekoliko organizacija sa ponešto različitim djelatnostima. Imaju bogat i raznovrstan program u svojim centrima u Indiji, ima ih dosta i na zapadu te jedini iz ove skupine imaju centar i u Hrvatskoj i to u Puli.
Iako nije direktno vezan indirektno od njih dolazi i u hrvatskoj najpopularniji sustav joge, Joga u svakodnevnom životu Svamija Mahešvaranande koji je od njih učio hata jogu dok mu vlastita duhovna tradicija i vlastiti učitelj nisu previše u tim vodama.
-----
Druga linija T. Krišnamačarje šprvo na zapad dolazi kroz jedu žensku učenicu, prvu zapadnjakinju koja je nazočila takvoj joga praksi, koju je teško u početku prihvatio i to tek pod pritiskom lokalnog Maharađe (tada je kralj još imao funkciju). Međutim pokazala se vrlo dobrom učenicom i kada je odlazila iz indije zbog suprugovog premještaja zatražio je da počne i sama podučavati - i tako nastade prva Holivud pomama za jogom.
Zatim je došao Iyengar (u stvari naziv kaste kojoj pripada) koji je razvio svoj brend pod tim nazivom. Vrlo utjecajan, popularan i prisutan na zapadu i napisao nekoliko iznimno utjecajnih knjiga o hata jogi.
P. Jois je osmislio aštanga jogu, možda i najpopularniji stil danas. Dinamičan i fizički zahtjevniji u fluidnim prelazima položaja. Sastoji se od propisanih serija vježbi.
Na kraju, Krišnamačarijin sin i jedan drugi,najbliskiji učenik sa najdužim stažem uz Krišnamaćarju (iako manje poznat od razvikanih imena sa dobrim marketingom) predstavljaju sustav koji se obično naziva Vinijoga iako je naziv Krišnamalarijin sin odbacio zbog izbjegavanja brendizacije i komercijalizacije. Najfleksibilniji od modernih stilova sa praksom bez fiksnih smjernica u individualnom prilagodjavanju uceniku.
Također se razvo niz stilova baziran na njima, osobito aštangi (power, vinjasa flow itditd) uz nešto manje fiksne rutne ili čak potpuno slobodne.
-------------
U zadnje vrijeme se proširila i Bikramova "Hot Yoga", vježba se u vrlo zagrijanim prostorijama, te čitav niz novijih brandova koje sad vec najcesce pokrecu zapadnjaci.
Druga linija T. Krišnamačarje šprvo na zapad dolazi kroz jedu žensku učenicu, prvu zapadnjakinju koja je nazočila takvoj joga praksi, koju je teško u početku prihvatio i to tek pod pritiskom lokalnog Maharađe (tada je kralj još imao funkciju). Međutim pokazala se vrlo dobrom učenicom i kada je odlazila iz indije zbog suprugovog premještaja zatražio je da počne i sama podučavati - i tako nastade prva Holivud pomama za jogom.
...i tako je svizac zamotao čokoladu...
....hoću reći, ne može se poreći... da je Holivud...koji je na našu sreću prepoznao i objeručke prihvatio yogu danas postao centar mudrosti i etike, distributer nauke i načela joge u svijetu, i da je to Krist proročki predvidio "Prepoznat će te ih po njihovim djelima" !
Na zalost tako je sa vecinom stvari u ljudskom drustvu i nije da su niti velike svjetske religije imune. Naravno tada nije bio Hollywood vec dvor ili koji vec trendseter, ali pomodnost nikad nije bila iskljucena iz tih kretanja. Pa nije niti danas sa karizmatskim pokretima, Sucima, Medjugorijima...
Vecina koja tako prihvaca prihvaca na povrsnoj bazi pa tako i vecina katolika uopce ne poznaje katolicanstvo kao sto niti vecina onih koji se bave jogom ili cime vec previse i ne znaju o tome van marketinski podobnih lakonotnih pricica koje su u velikoj mjeri dizajnirane sa placebom na umu.
Na zalost tako je sa vecinom stvari u ljudskom drustvu i nije da su niti velike svjetske religije imune. Naravno tada nije bio Hollywood vec dvor ili koji vec trendseter, ali pomodnost nikad nije bila iskljucena iz tih kretanja. Pa nije niti danas sa karizmatskim pokretima, Sucima, Medjugorijima...
.
A ja bih rekao oko Holivuda ; nit je biserje bačeno pred svinje,niti su svinje gazile biserje.
Van hata joge i opcenito vjerojatno je Svami Vivekananda imao najveci utjecaj i bio prvi koji je u vecoj mjeri probudio interes za jogu, prvenstveno u Americi.
Ucenik Sri Ramakrishne, vjerojatno najstovanijeg modernog sveca hinduizma, dosao je u zizu zapadnog interesa na svjetskoj konferenciji religija 1893. Od njega dolaze prvi siri interesi i upoznavanja sa indijskom duhovnoscu van okvira orijentalnih studija i nekih okultnih organizacija koje su (ukljucujuci popularnu teozofiju) cesto zahvaljujuci nedostatku kvalitetnih prevoda i opcoj sklonosti mistificiranju (pa i ocitom laganju) imali nerijetko vrlo iskrivljene ideje onoga sto su preuzimali.
Dosta veliki utjecaj je imao i Paramahansa Jogananda, osobito preko svoje vrlo popularne autobiografije.
Ramana Mahariši iako osobno nije bio na zapadu je imao također golem i dugotrajan utjecaj, možda danas sa odmakom vremena i najveci kroz svoju reduciranu đnana jogu (na atmavićaru).
Ne mozemo zanemariti niti Prabupadu i njegov ISKCON (Hare Krišna) pokret iako su oni vise upadali u oci egzoticnoscu pojave nego sirim utjecajem. Znacajan je medjutim sto je jedini bitniji predstavnik klasicnih bakti (devocijskih) kulteva i dualistickih stavova na zapadu, iako u reformiranoj verziji. Vecinom se sa istoka prihvacalo ono sto je bilo manje prisutno domicilno (krisnijevci su u osnovi egzoticnija verzija krscanstva) pa se istok puno vise poistovjecuje sa advaitom i jogom iako su u samoj Indiji takvi bakti kultovi brojcano nadmocniji. Doduse moderni post-neo-hinduisticki vjerski zivot je malo cudan i neodredjen pa je i o tome tesko govoriti, osobito u gradovima.
Posredno je Aurobindo dosta bitan iako je zbog kripticnosti bio interesantniji filozofskim krugovima nego siroj publici. Logicno za osobu koja je u svoje vrijeme, skolovavsi se na Harvardu, imala najbolje rezultate starogrckog u povijesti sveucilista i opcenito bila filozofski potkovana koliko i misticno (zivio je zatvoren u izolaciji i neprestanoj meditaciji prakticki do smrti jednom kada je napustio politiku i drustveno aktivan zivot). Znacajan je medjutim za sire mase preko posrednog i dosta pojednostavljenog preuzimanja nekih njegovih ideja u segmentima new age "pokreta" i preko nekih "ucitelja-kradljivaca" poput Činmoja koji je bio administratvni sluzbenik u njegovom asramu (i ne bas previse na cijeni ) da bi kasnije ultrapojednostavivsi ih iskoristio neke njegove ideje (predstavljajuci ih kao vlastite realizacije) za osnivanje kulta.